fbpx
Skip links
μπορεί το Mindfulness να προσφέρει τη λύση

Είμαστε εκ γενετής «καλωδιωμένοι» να κάνουμε λάθη; Τί είναι τα γνωστικά σφάλματα, και πώς μπορεί το Mindfulness να προσφέρει τη λύση;

Ως φιλοπερίεργα και ανήσυχα όντα, οι άνθρωποι προσπαθούμε διαρκώς να ερμηνεύσουμε τον κόσμο γύρω μας και να κατανοήσουμε τη λειτουργία του. Ωστόσο, ακόμη κι αν διαθέτουμε την πιο εξελιγμένη και πολύπλοκη λογική, αυτό δεν
προϋποθέτει πάντα ότι είναι και η πιο ακριβής. Πολύ συχνά, η σκέψη μας ακολουθεί «σύντομα μονοπάτια», άμεσους δρόμους, και καταλήγει σε συμπεράσματα που, εκτός από εσφαλμένα, είναι και παραπλανητικά. Είναι αυτό που οι ειδικοί ονομάζουν «γνωστικές στρεβλώσεις» ή «γνωστικές προκαταλήψεις» (cognitive distortions biases), και αποτελούν μια φυσική συνέπεια της ανάγκης μας για προσαρμογή σε
πρότυπα, όπως και της ανάγκης να αναπτύξουμε μεθόδους με σκοπό την επεξεργασία πολλών και σύνθετων ερεθισμάτων.

Η πρώτη αναφορά στις γνωστικές στρεβλώσεις/προκαταλήψεις έγινε από τον ψυχίατρο Aaron Beck, πρωτοπόρο της γνωστικής συμπεριφορικής θεραπείας. Πάραυτα, ο νομπελίστας Ντάνιελ Κάνεμαν (Daniel Kahneman) και ο συνεργάτης του
Άμος Τβέρσκι (Amos Tversky) δίκαια κρατούν τον τίτλο «πατέρες της ανθρώπινης σκέψης», καθώς ήταν οι πρώτοι που ανέλυσαν και εξήγησαν πώς διαφορετικά μονοπάτια σκέψης μπορούν να οδηγήσουν σε διαφορετικούς τύπους προκαταλήψεων και στρεβλώσεων.

Σύμφωνα με αυτούς, ο όρος «γνωστικές στρεβλώσεις» περιλαμβάνει μια ποικιλία διαδικασιών που μπορεί να οδηγήσουν σε
ανακριβείς κρίσεις ή ερμηνείες, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν τη μνήμη, τη συλλογιστική, και τη λήψη αποφάσεων. Η υπεργενίκευση, η τάση δηλαδή να βλέπουμε παντού ένα δυσάρεστο μοτίβο, το οποίο βασίζεται σε ένα μεμονωμένο γεγονός, είναι μία διαδικασία στρέβλωσης.

image-3 Είμαστε εκ γενετής «καλωδιωμένοι» να κάνουμε λάθη; Τί είναι τα γνωστικά σφάλματα, και πώς μπορεί το Mindfulness να προσφέρει τη λύση;

Ακόμη, μπορεί να κατηγορούμε τον εαυτό μας για λάθη που δεν μας αναλογούν ή να κατηγορούμε τους άλλους για δικά μας λάθη. Οι άκαμπτοι κώδικες και κανόνες που αναπτύσσουμε μπορούν επίσης να μας οδηγούν στο να είμαστε πολύ σκληροί με τον
εαυτό μας. Συχνά, βλέπουμε τα πράγματα απόλυτα, «όλα ή τίποτα», και έχουμε αρνητική προκατάληψη, εστιάζοντας στα αρνητικά και αγνοώντας τα θετικά. Ακόμη, καταστροφολογούμε, μειώνουμε τον εαυτό μας, και παίρνουμε τα πάντα προσωπικά, θεωρώντας πως για οτιδήποτε κάνουν οι άλλοι ευθυνόμαστε εμείς και καταλήγουμε σε εύκολα συμπεράσματα για το πώς σκέφτονται οι άλλοι.

Επιπλέον, είναι πιθανό να σκεφτόμαστε ότι τα πράγματα πρέπει να λειτουργούν ανάλογα με αυτό που πιστεύουμε εμείς ότι είναι το σωστό, ή ότι τα συναισθήματά μας αντανακλούν την πραγματικότητα. Τέλος, ορισμένες φορές, τοποθετούμε τον εαυτό μας σε υψηλότερo
επίπεδο ή σκεφτόμαστε διαρκώς ότι τα πράγματα θα ήταν καλύτερα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Ο όρος «Mindfulness» αποτυπώνει την ιδέα του να παραμένουμε προσηλωμένοι στο παρόν, παρατηρώντας τί συμβαίνει γύρω μας και μέσα μας χωρίς κριτική. Αποτελεί μια δεξιότητα που μπορεί να εξασκήσει ο καθένας μας μέσα από απλές ασκήσεις και τεχνικές. Η πρακτική «Mindfulness» συνδέεται με συγκεκριμένα στοιχεία και ιδέες, όπως το «Beginner’s mind» (μυαλό αρχαρίου) και το «Non-judging» (μη κριτική
στάση). Ειδικότερα, το μυαλό του αρχαρίου σημαίνει να κοιτάμε τα πράγματα σαν να τα βλέπoυμε για πρώτη φορά. Αυτό θα μας βοηθήσει να δούμε τα πάντα υπό νέο πρίσμα, και να μην αντιδρούμε, με βάση προηγούμενες καθιερωμένες προκαταλήψεις και στάσεις.

Ακόμη, η υιοθέτηση μη κριτικής στάσης απέναντι στις σκέψεις και τα συναισθήματά μας, προϋποθέτει αφενός την αναγνώριση τους, και
αφετέρου την ικανότητα να τα αφήσουμε να παρέλθουν, χωρίς να παγιδευτούμε ή να παρασυρθούμε από αυτά. Επιλέγουμε δηλαδή, συνειδητά, να λάβουμε μια στάση αμεροληψίας και να μην αντιδράσουμε, μειώνοντας τις ανακριβείς στάσεις και ερμηνείες που καταλήγουν να μας γεμίζουν άγχος και ανησυχία.

image-4 Είμαστε εκ γενετής «καλωδιωμένοι» να κάνουμε λάθη; Τί είναι τα γνωστικά σφάλματα, και πώς μπορεί το Mindfulness να προσφέρει τη λύση;

 
Δηλώστε συμμετοχή και δείτε πληροφορίες για το πρόγραμμα του

Total Mindfulness Professional Course

Επιστημονικές έρευνες μάλιστα καταλήγουν στο ότι η πρακτική «Mindfulness» συμβάλλει σημαντικά στη μείωση των γνωστικών στρεβλώσεων και, κατ’ επέκταση, στη μείωση του στρες και της κατάθλιψης, αυξάνοντας την ελπίδα και την αισιοδοξία. Είναι λοιπόν αποδεδειγμένο ότι εξασκούμενοι σε συγκεκριμένες τεχνικές, μπορούμε να αφήσουμε έξω από τη ζωή μας τον άκαμπτο, δυσπροσαρμοστικό τρόπο σκέψης, αναπτύσσοντας μια καινούρια οπτική για τον κόσμο και βιώνοντας την κάθε στιγμή ως μια νέα, μοναδική αρχή…!

Μπορούμε να βοηθήσουμε – Με το Total Mindfulness!!


Mέσω των προγραμμάτων και εκπαιδευτικών σεμιναρίων Total Mindfulness που προσφέρει η Ison Psychometrica, πρωταρχικός μας στόχος είναι η δημιουργία και η καλλιέργεια ανθρώπων και επαγγελματιών με μεγαλύτερη αυτογνωσία, κατανόηση, συμπόνια και, τελικά, διευρυμένη επίγνωση. Τα προγράμματα Total Mindfulness μπορούν να αποτελέσουν θεμελιώδη παράγοντα ψυχικής ευημερίας και ευεξίας, τόσο για εσάς, όσο και για τους γύρω σας! 

Δείτε το βίντεο της σωματικής επίγνωσης Total Mindfulness και πείτε μας αν σας βοήθησε!

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

 

1) Beck, A. T. (1963). Thinking and depression: I. Idiosyncratic content and cognitive distortions. Archives of General Psychiatry, 9(4),
324-333.
2) Tversky, A., Kahneman, D. (1974). Judgment under uncertainty: heuristics and biases. Science, 185, 1124-1131.
3) Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., & Emery, G. (1979). Cognitive Therapy of Depression. New York: Guilford press.
4) Kabat-Zinn J. Full catastrophe living, revised edition: how to cope with stress, pain and illness using mindfulness meditation. New
York: Bantam Books; 2013
5) Resources for Teaching Mindfulness: An International Handbook. Edited by Donald McCown, Diane K. Reibel and Marc S. Micozzi.
Including chapters by Susan Bauer-Wu, Willoughby B. Britton and Rhonda Magee. Springer
6) Sears, S., & Kraus, S. (2009). I think therefore I Om: cognitive distortions and coping style as mediators for the effects of
mindfulness meditation on anxiety, positive and negative affect, and hope. Journal of Clinical Psychology, 65(6), 561–573.
doi:10.1002/jclp.20543

Ήταν οι πληροφορίες αυτές χρήσιμες;
ΝαιΌχι
ESPA logo banner EU logo banner EPANEK logo banner