fbpx
Skip links
34

STRENGTh Eramus+ | Πρόγραμμα κατάρτισης δεξιοτήτων κοινωνικής νοημοσύνης για Συμβούλους Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σταδιοδρομίας.

Ο σκοπός του τρίτου πνευματικού αποτελέσματος IO3 είναι η ανάπτυξη ενός προγράμματος με στόχο την εκπαίδευση μιας νέας γενιάς δημιουργικών και καινοτόμων επαγγελματιών στον τομέα του Επαγγελματικού Προσανατολισμού και της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας, ικανών να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν τις κοινωνικό-συναισθηματικές δεξιότητες, ώστε να αντιμετωπίσουν τις τρέχουσες και μελλοντικές προκλήσεις και να μετατρέψουν τη γνώση και τις ιδέες σε περισσότερο πελατοκεντρικές υπηρεσίες προς όφελος διαφορετικών ομάδων- στόχων και χρηστών των υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού.

Για τον προσδιορισμό του περιεχομένου του προγράμματος κατάρτισης, οι εταίροι του προγράμματος προχώρησαν σε έρευνα και ανάλυση σχετικά με τον ορισμό και τους παράγοντες της Κοινωνικής και Συναισθηματικής Νοημοσύνης (Social & Emotional Intelligence), σε ανασκόπηση των θεωριών που χρησιμοποιούνται σήμερα για την ερμηνεία και τις διαστάσεις της και μια διερεύνηση των υφιστάμενων μεθοδολογιών κατάρτισης και των σχετικών εργαλείων, ώστε να αναπτύξουν συγκεκριμένες στρατηγικές και μεθόδους για τη βελτίωση των δεξιοτήτων των επαγγελματιών επαγγελματικού προσανατολισμού σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο (IO1).

Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε ανάλυση αναγκών σχετικά με τις ανάγκες κατάρτισης των συμβούλων σταδιοδρομίας στο πλαίσιο του IO2, για να διαπιστωθεί πόσο σημαντικές θεωρούν οι επαγγελματίες τις κοινωνικό-συναισθηματικές δεξιότητες, πώς σχετίζονται με τις απαιτήσεις της καθημερινής πρακτικής τους και επιπλέον εάν υπάρχει συστηματική έλλειψη ορισμένων κοινωνικό-συναισθηματικών δεξιοτήτων, στοιχεία στα οποία βασίστηκε ο καθορισμός των ενοτήτων κατάρτισης.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του IO1, 13 κοινωνικό-συναισθηματικές δεξιότητες προσδιορίστηκαν ως σημαντικές για την αποτελεσματικότητα του Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σταδιοδρομίας και  για στρατηγικούς σκοπούς, οι 13 κοινωνικό-συναισθηματικές δεξιότητες κατηγοριοποιήθηκαν σε πέντε ομάδες:

  • Δεξιότητες ενσυναίσθησης
  • Δεξιότητες διαχείρισης συναισθημάτων
  • Δεξιότητες Διαχείρισης Διαφορετικότητας
  • Δεξιότητες ενεργούς ακρόασης, και  
  • Δεξιότητες Συνεργασίας

Τα αποτελέσματα της έρευνας IO2 έδειξαν ότι όλες οι ομάδες είχαν προτεραιότητα στις ανάγκες κατάρτισης των συμβούλων, υποδεικνύοντας ότι θεωρούν σημαντικούς και τους πέντε τομείς κοινωνικό-συναισθηματικής δεξιότητας. Ως αποτέλεσμα, το έργο STRENGTh θα αναπτύξει καινοτόμες ενότητες κατάρτισης και για τις πέντε ομάδες κοινωνικό-συναισθηματικών δεξιοτήτων.

Ως εκ τούτου, το πρόγραμμα αποτελείται από 5 ενότητες κατάρτισης όπως αναφέρθηκε παραπάνω.

Κάθε ενότητα έχει τέσσερα σκέλη: ένα θεωρητικό, που καλύπτεται από την ανασκόπηση της σχετικής σύγχρονης βιβλιογραφίας, ένα πρακτικό-βιωματικό, το οποίο περιλαμβάνει μελέτες περίπτωσης από την συμβουλευτική πρακτική και βιωματικές ασκήσεις, ένα σκέλος αξιολόγησης και ένα για περαιτέρω μελέτη.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα έχει τη μορφή ενός σύγχρονου και ασύγχρονου webinar, αλλά θα μπορούσε επίσης να υλοποιηθεί σε τάξη σε πραγματικό χρόνο.  Στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η εκπαίδευση πραγματοποιείται μέσω διαδικτύου, προσφέροντας στον ασκούμενο «αυτονομία», δηλαδή τη δυνατότητα να καταρτιστεί ανεξάρτητα από περιοριστικούς παράγοντες, όπως η υποχρέωση της φυσικής του παρουσίας σε μια συγκεκριμένη περιοχή.

Το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος θα είναι διαθέσιμο ανά διδακτική ενότητα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του STRENGTh. Ένας ειδικός στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και τη Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας, ο οποίος θα είναι ο εκπαιδευτής, θα είναι υπεύθυνος για τη διδασκαλία του περιεχομένου των ενοτήτων και θα καθοδηγεί τους εκπαιδευόμενους πώς να περιηγηθούν στις διαφορετικές ενότητες.

Οι εκπαιδευόμενοι θα μπορούν να μελετήσουν το θεωρητικό μέρος κάθε ενότητας ασύγχρονα σε μορφή παρουσιάσεων, σημειώσεων ή βίντεο, πριν από την έναρξη του πρακτικού μέρους.  Για το πρακτικό μέρος της κατάρτισης, οι συμμετέχοντες θα καθοδηγηθούν από τον εκπαιδευτή για να εφαρμόσουν τις βιωματικές ασκήσεις και να συζητήσουν την εμπειρία τους. Οι δραστηριότητες θα υλοποιηθούν υπό την επίβλεψη του εκπαιδευτή, είτε σε ομάδες είτε ατομικά. Ο εκπαιδευτής θα εξηγήσει τις οδηγίες κάθε δραστηριότητας και θα διευκολύνει τη διαδικασία αναστοχασμού.

Ο εκπαιδευτής και οι εκπαιδευόμενοι θα συνδέονται στην πλατφόρμα κατάρτισης για να περιηγηθούν στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Οι περισσότερες από τις δραστηριότητες θα είναι διαδραστικές και διαφορετικών μορφών, όπως «drag and drop», διαδικτυακή συμπλήρωση φόρμας, αίθουσες συσκέψεων για ομαδικές δραστηριότητες, απαντήσεις πολλαπλών επιλογών, φόρμες «post-it» κ.λπ., προκειμένου να γίνει η εκπαίδευση πιο ενδιαφέρουσα. Το υλικό θα είναι επίσης σε μορφή που θα μπορούν οι εκπαιδευόμενοι να το «κατεβάζουν» και να το αποθηκεύουν για μελλοντική χρήση, στις περιπτώσεις που η εκπαίδευση υλοποιηθεί σε πραγματική τάξη.

Στο τέλος κάθε ενότητας, ο εκπαιδευόμενος καλείται να ολοκληρώσει ηλεκτρονικά το αντίστοιχο τεστ αξιολόγησης, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, αληθή / ψευδή δήλωση.

Επιπλέον, πριν και μετά το πρόγραμμα, οι συμμετέχοντες θα συμπληρώσουν ένα έντυπο αξιολόγησης για να καταδειχθεί ο αντίκτυπος και η αποτελεσματικότητα του προγράμματος στην ανάπτυξη των κοινωνικό-συναισθηματικών δεξιοτήτων των Συμβούλων Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σταδιοδρομίας.

Ήταν οι πληροφορίες αυτές χρήσιμες;
ΝαιΌχι
ESPA logo banner EU logo banner EPANEK logo banner