Table of Contents
Εισαγωγή
Το ψυχομετρικό τεστ ART είναι μια μη-λεκτική δοκιμασία αξιολόγησης της Γενικότερης Νοητικής Ικανότητας/ Νοημοσύνης («general intelligence») του ατόμου. Ο όρος «Νοημοσύνη» περιλαμβάνει πολλές ικανότητες και δεξιότητες, όπως η ικανότητα οργάνωσης και συστηματοποίησης στοιχείων για αναγωγή συμπερασμάτων.
Ακόμη, αναφέρεται στην ικανότητα προσανατολισμού και προσαρμογής σε νέες και άγνωστες καταστάσεις, την επίλυση σύνθετων προβλημάτων, την αναγνώριση μοτίβων, κανόνων και κανονικοτήτων, καθώς και την ικανότητα χρήσης προηγούμενων εμπειριών ως γνώμονα για την επίλυση νέων προβλημάτων.
Το ψυχομετρικό τεστ ART περιλαμβάνει 23 δοκιμασίες επαγωγικής λογικής, στις οποίες ο εξεταζόμενος καλείται να εξάγει ένα γενικότερο κανόνα από ημιτελείς πληροφορίες, ώστε να τον χρησιμοποιήσει για τη συμπλήρωση μιας εικόνας/σχήματος. Η χορήγηση διεξάγεται ατομικά ή ομαδικά, και μπορεί να γίνει μέσω Η/Υ ή με χαρτί και μολύβι, ενώ ο μέγιστος χρόνος συμπλήρωσης είναι αυστηρά 10 λεπτά.
Γιατί είναι χρήσιμο το ΑRΤ;
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ψυχομετρικές δοκιμασίες όπως το ART αναγνωρίζονται παγκοσμίως ως κάποια από τα πιο ακριβή και έγκυρα μέσα πρόβλεψης της γενικότερης νοητικής ικανότητας του ατόμου. Ειδικότερα, η χρήση συμβόλων και σχεδίων για την μέτρηση της γνωστικής ικανότητας επιτρέπει την ακριβή μέτρηση και αντικειμενική ανάλυση της ικανότητας του ατόμου να μαθαίνει, να σκέπτεται, να επεξεργάζεται πληροφορίες, και να επιλύει προβλήματα.
Επιπλέον, το τεστ ART είναι σχεδιασμένο ώστε να ελαχιστοποιεί πολιτισμικές επιρροές που αφορούν τη λεκτική ικανότητα, την κουλτούρα στην οποία ανατράφηκε ένα άτομο, και τους παράγοντες που αφορούν στην εκπαίδευσή του. Στηρίζεται στο τεστ αξιολόγησης ικανοτήτων της ΙΡΑΤ (Information Processing Aptitude Test), το οποίο δημιουργήθηκε για την αξιολόγηση της αριθμητικής λογικής και επίλυσης προβλημάτων, υπό χρονική πίεση.
Αφαιρετική Λογική στην Εργασία και την Εκπαίδευση
Η γενικότερη νοητική ικανότητα επηρεάζει άμεσα την απόδοση του ατόμου σε ένα μεγάλο εύρος εργασιών και συνθηκών. Σύμφωνα μάλιστα με τη διεθνή βιβλιογραφία, το γενικότερο νοητικό επίπεδο αποτελεί, αν όχι το πιο αξιόπιστο, ένα από τα πιο αξιόπιστα μέσα πρόβλεψης της εκπαιδευτικής επίδοσης και της εργασιακής απόδοσης σε ένα μεγάλο εύρος θέσεων εργασίας. Όσο πιο πολύπλοκη είναι μια εργασία, τόσο πιο ισχυρή είναι η σχέση νοητικού επιπέδου – εργασιακής απόδοσης.
Το γεγονός αυτό καθιστά το ART εξαιρετικά χρήσιμο για την Αξιολόγηση Ανθρώπινου Δυναμικού, τη Συμβουλευτική (Coaching), τη Συμβουλευτική Επαγγελματικού Προσανατολισμού & Σταδιοδρομίας, καθώς και την αξιολόγηση σε εκπαιδευτικά πλαίσια (π.χ. για τη χορήγηση σχολικών υποτροφιών).
Μια ενδιαφέρουσα περίπτωση χρήσης των δοκιμασιών γενικότερων νοητικών ικανοτήτων αφορά την επιλογή φοιτητών για τα πανεπιστήμια της Αυστραλίας. Ειδικότερα, η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Αυστραλία είναι πλέον σε μια νέα φάση ανάπτυξης, όπου είναι απαραίτητη η διερεύνηση της συμμετοχής στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, μέσω της εισαγωγής ατόμων και από κατώτερες κοινωνικοοικονομικές βαθμίδες. Ένας τρόπος για να γίνει αυτό εφικτό είναι η επιλογή φοιτητών με βάση την επίδοσή τους σε τεστ γενικών νοητικών ικανοτήτων.
Μάλιστα, μια πιλοτική έρευνα έδειξε πως οι φοιτητές που επιλέγονται με βάση αυτά τα τεστ είναι πιο πιθανό να προέρχονται από χαμηλό κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο. Έτσι λοιπόν, καταδεικνύεται πως μπορεί να επιτευχθεί ισότητα στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω της χρήσης συμπληρωματικών μετρήσεων επιλογής (Edwards, Coates & Friedman, 2013).
Βιβλιογραφία
Edwards, D., Coates, H., & Friedman, T. (2013). Using aptitude testing to diversify higher education intake – an Australian case study. Journal of Higher Education Policy and Management, 35(2), 136–152. doi:10.1080/1360080x.2013.775923
Διαβάστε περισσότερα:
Πώς ορίζει η τεχνητή νοημοσύνη την προσωπικότητα;