Skip links
του Γραφικά για τεστ και για κείμενα σε site

Μάθηση σταδιοδρομίας στο δημοτικό σχολείο – Prime EU Project

Το έργο Prime. Μάθηση σταδιοδρομίας στο δημοτικό σχολείο

H Ison Psychometrica συμμετείχε με μια ομάδα διακρατικών εταίρων στο έργο Prime που δημιούργησε μια σειρά από πρακτικά εργαλεία για δραστηριότητες με θέμα τη σταδιοδρομία στο δημοτικό σχολείο.

Μάθηση που σχετίζεται με τη σταδιοδρομία – Ζήτημα δια βίου μάθησης

Ο όρος «μάθηση που σχετίζεται με τη σταδιοδρομία» αναφέρεται σε δραστηριότητες πρώιμης παιδικής ηλικίας που στα δημοτικά σχολεία έχουν σχεδιαστεί για να «δώσουν στα παιδιά από μικρή ηλικία ένα ευρύ φάσμα εμπειριών και έκθεσης στην εκπαίδευση, τις μεταβάσεις και τον κόσμο της εργασίας» (Kashefpakdel et al. , 2018).

Ο Savickas (2005) όρισε τη μάθηση σταδιοδρομίας ως μια «υποκειμενική κατασκευή που επιβάλλει προσωπικό νόημα στις προηγούμενες μνήμες, τις παρούσες εμπειρίες και τις μελλοντικές φιλοδοξίες υφαίνοντάς τις σε ένα θέμα ζωής που διαμορφώνει την επαγγελματική ζωή του ατόμου». Η αλληλουχία των γεγονότων, των ορόσημων και των εμπειριών καθορίζει τις αποφάσεις που θα πάρουμε σε όλη μας τη ζωή.

Η μάθηση σταδιοδρομίας στα νορβηγικά σχολεία αλλάζει σιγά σιγά το επίκεντρο και οι επαγγελματίες πλέον τη βλέπουν περισσότερο ως ζήτημα δια βίου μάθησης, παρέχοντας στους μαθητές τις απαραίτητες επαγγελματικές ικανότητες για να χειριστούν μια σειρά από επιλογές σταδιοδρομίας που θα τους αντιμετωπίσουν κατά τη διάρκεια της υπόλοιπης ζωής τους. Mordal et al., 2018· Buland et al., 2011). Ο στόχος της επαγγελματικής μάθησης θα είναι, επομένως, να βοηθήσει τον μεμονωμένο μαθητή να αναπτύξει μια επαρκή κατανόηση του κόσμου που μπορεί να παρέχει τη βάση για τις μετέπειτα μεταβάσεις του μαθητή στη ζωή (βλ., για παράδειγμα, Law, 1996).

Αυτό περιλαμβάνει πολλές διαφορετικές ακαδημαϊκές δραστηριότητες που συνδέονται με την παροχή εκτεταμένης γνώσης της κοινωνικής και επαγγελματικής ζωής, καθώς και των προτιμήσεων και των ενδιαφερόντων του μαθητή.

Τα παιδιά βρίσκονται στη διαδικασία να προσανατολιστούν στον κόσμο, έτσι προσπαθούν να καταλάβουν πώς λειτουργούν όλα. Ως εκ τούτου, θα μάθουν για την καριέρα και την επαγγελματική ζωή ανεξάρτητα από το τι κάνουν τα σχολεία και οι γονείς τους. Οι Crause, Watson και McMahon (2017) επεσήμαναν ότι υπάρχουν δύο ξεχωριστές κατηγορίες επαγγελματικής εξέλιξης στην παιδική ηλικία: η συνειδητή (επίσημη μάθηση σταδιοδρομίας) και η ασυνείδητη (τι βλέπουν και ακούνε τα παιδιά στο περιβάλλον τους). Κάποιος πρέπει να δει αυτές τις δύο μορφές σε συνδυασμό με τη θεωρία της σταδιοδρομίας, την έρευνα, την πολιτική και την πρακτική για να αναπτύξει μια ολοκληρωμένη κατανόηση του πώς λαμβάνει χώρα η εξέλιξη της σταδιοδρομίας στην παιδική ηλικία. Η παροχή στα παιδιά δραστηριοτήτων εκμάθησης σταδιοδρομίας μπορεί να τα βοηθήσει να σκεφτούν πιθανές επαγγελματικές προτιμήσεις και πώς τα θέματα είναι σχετικά με τη μελλοντική επαγγελματική τους ζωή. Το πλεονέκτημα τόσο για τα παιδιά όσο και για την κοινότητα είναι η αποτελεσματικότερη διαχείριση των αποφάσεων σχετικά με τη σταδιοδρομία και τις μεταβάσεις.

Όταν εισάγεται μια ευρύτερη κατανόηση της έννοιας της «σταδιοδρομίας» μαζί με την έννοια της μάθησης σταδιοδρομίας, αντί για καθοδήγηση που επικεντρώνεται σε μια μοναδική επιλογή εκπαίδευσης, αυτό άνοιξε νέες αντιλήψεις για τις συνήθεις, συνεχείς δραστηριότητές τους. Διδάσκοντας στους μαθητές την αυτοδυναμία, τις διαπροσωπικές δεξιότητες και τη δημιουργικότητα και καθώς χρησιμοποιούσαν εναλλακτικούς χώρους μάθησης, τα σχολεία συμμετείχαν σε πολλές σχετικές δραστηριότητες «επαγγελματικού προσανατολισμού». Ωστόσο, οι δραστηριότητες σπάνια βλέπονταν με «γυαλιά καριέρας»

Δραστηριότητες εκμάθησης σταδιοδρομίας στο σχολείο που λειτουργούν

Η έρευνα δείχνει ότι ορισμένοι τύποι δραστηριοτήτων λειτουργούν καλύτερα σε επίπεδο δημοτικού σχολείου, επειδή έχουν δείξει τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στους μαθητές. Υπάρχουν τέσσερα βασικά στοιχεία στις δραστηριότητες μάθησης που σχετίζονται με τη σταδιοδρομία που έχει αποδειχθεί ότι λειτουργούν καλύτερα με παιδιά σχολικής ηλικίας:

– Η εξερεύνηση είναι βασικό στοιχείο στη μάθηση σταδιοδρομίας.

Ο στόχος της εξερεύνησης είναι να διευρύνει τις πληροφορίες που έχουν οι μαθητές σχετικά με τη σταδιοδρομία και τον κόσμο της εργασίας. Αυτή η εξερεύνηση αφορά τη διεύρυνση των πληροφοριών και των προοπτικών για μελλοντικές ευκαιρίες τόσο για κατάρτιση όσο και για επαγγελματικές διαδρομές.

– Η σύνδεση αναφέρεται στη δημιουργία δεσμών και στην αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ του σχολείου και του κόσμου της εργασίας.

Τα σχολεία βρίσκονται στο κέντρο μιας κοινότητας και οι δραστηριότητες μάθησης σταδιοδρομίας που λειτουργούν καλύτερα είναι εκείνες που εμπλέκουν ενεργά εξωτερικούς παράγοντες – εταιρείες, φορείς του κοινωνικού τομέα, επαγγελματικές ενώσεις, μεμονωμένους επαγγελματίες κ.λπ. εσφαλμένες υποθέσεις σχετικά με την επαγγελματική ζωή και τα επαγγέλματα

– Η εμπειρία ή οι βιωματικές δραστηριότητες θεωρούνται εκείνες που προσφέρουν στους μαθητές εμπειρία από πρώτο χέρι από τον κόσμο της εργασίας.

Οι δραστηριότητες επαγγελματικής εκμάθησης εμπειρίας στο πρωτοβάθμιο επίπεδο είναι αυτές όπως οι επισκέψεις σε επιχειρήσεις και βιομηχανίες. Η έκθεση και η εμπειρία στην εργασία θεωρείται στη βιβλιογραφία ως μια αποτελεσματική δραστηριότητα μάθησης σταδιοδρομίας. Οι δραστηριότητες εμπειρίας παρέχουν στους μαθητές την ευκαιρία να αναπτύξουν τις δεξιότητες και τις γνώσεις τους. Αυτό μπορεί επίσης να γίνει μέσω προσομοίωσης εργασίας εντός του σχολικού πλαισίου, για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια εργασιών έργου ή άλλων δραστηριοτήτων.

– Ο προβληματισμός θεωρείται μια άλλη βασική πτυχή όλων των δραστηριοτήτων εκμάθησης σταδιοδρομίας.

Ο προβληματισμός έχει αντίκτυπο στη μάθηση σταδιοδρομίας επειδή δημιουργεί και προωθεί ένα χρόνο και χώρο για να σκεφτούμε το μέλλον και, σαν τροχός, ως μια διαδικασία για να συνεχίσουμε στη συνέχεια να διευρύνουμε τους ορίζοντες και να ξεκινήσουμε ξανά με την εξερεύνηση. Η σκέψη για το μέλλον επιτρέπει στον μαθητή να ενσωματώσει στον εαυτό του όσα έχουν εξερευνήσει και βιώσει σε άλλες δραστηριότητες επαγγελματικής μάθησης.

Ήταν οι πληροφορίες αυτές χρήσιμες;
ΝαιΌχι