Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι «το σύνολο των διαδικασιών, που πραγματοποιούνται με συστηματικό και οργανωμένο τρόπο από άτομα με ειδική κατάρτιση, σκοπός των οποίων είναι η υποβοήθηση του ατόμου οποιασδήποτε ηλικίας και σε οποιοδήποτε σημείο της ζωής του, να πάρει μόνο του τις πιο κατάλληλες γι’ αυτό αποφάσεις, όσον αφορά στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική κατεύθυνση που θα ακολουθήσει».
Η διαδικασία βασίζεται σε πέντε βασικές αρχές: φιλικότητα προς τον χρήστη, εμπιστευτικότητα, αμεροληψία, ισότητα ευκαιριών και προσβασιμότητα. Επιπροσθέτως, ο ορισμός του ΟΟΣΑ καθιστά σαφές ότι ο επαγγελματικός προσανατολισμός αναφέρεται σε ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, διαδικτυακές και επιτόπιες δραστηριότητες και εκπαίδευση, συμβουλευτική, κόσμο των εργασιακών εμπειριών και ανάπτυξη συστημάτων. Οι δραστηριότητες μπορεί να πραγματοποιούνται σε ατομική ή ομαδική βάση και μπορεί να είναι πρόσωπο με πρόσωπο ή εξ αποστάσεως (συμπεριλαμβανομένων των γραμμών βοήθειας και των υπηρεσιών που βασίζονται στο διαδίκτυο).
Στόχος αυτού του νοητικού χάρτη είναι να ορίσει τις ποικίλες περιοχές επιπτώσεων των διαδικασιών και των δραστηριοτήτων που αφορούν στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική καθοδήγηση στη ζωή των πολιτών.
Προκειμένου να παραχθεί αυτός ο νοητικός χάρτης, στα πλαίσια του Keyway, οι 3 εταίροι αφού συνέλεξαν τις υπάρχουσες μελέτες σχετικά με την ακαδημαϊκή και επαγγελματική καθοδήγηση, σε μια συνάντηση προβληματισμού, αξιολόγησαν ποιες διαστάσεις αλλά και ποιες περιοχές επίπτωσης θα πρέπει να συμπεριληφθούν στον εννοιολογικό χάρτη.
Στη συνέχεια, οι 3 εταίροι έκαναν συνεντεύξεις με 3 εμπειρογνώμονες, προκειμένου να δώσουν τα σχόλιά τους και τις ιδέες τους για την κατασκευή του χάρτη. Η πρόθεση των συνεντεύξεων ήταν να συγκεντρωθούν πληροφορίες ζητώντας από τα άτομα να ανταποκριθούν σε ερωτήσεις που θέτει ο συντονιστής και στη συνέχεια τους ζητούν να δώσουν προτεραιότητα σε αυτές τις ιδέες ή προτάσεις. Απάντησαν για πρώτη φορά σε ερωτήσεις σχετικά με τον αντίκτυπο της καθοδήγησης, χωρίς να έχουν δει τα αποτελέσματα της αρχικής συνάντησης των 3 εταίρων και
στη συνέχεια, αφού τους δόθηκε μια προεπισκόπηση των αποτελεσμάτων, οι εμπειρογνώμονες έδωσαν τα σχόλιά τους, κάνοντας αλλαγές, προσθέτοντας αποτελέσματα, προτείνοντας νέες ιδέες.
Το επόμενο βήμα ήταν η οργάνωση 3 ομάδων (μία από κάθε εταίρο) αποτελούμενων από 4-6 εμπειρογνώμονες για να ελέγχει ο προτεινόμενος χάρτης. Η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε είναι η Τεχνική της Ονομαστικής Ομάδας ή αλλιώς Ονομαστική Ομαδική Τεχνική Γένεσης Ιδεών (Nominal group technique – NGT), η οποία είναι ένας δομημένος τύπος συζήτησης μικρών ομάδων. Η μεθοδολογία NGT αποτρέπει την κυριαρχία της συζήτησης μόνο από έναν συμμετέχοντα, καθώς οι συντονιστές των ομάδων ζητούν από τους συμμετέχοντες να δώσουν προτεραιότητα στις ιδέες ή τις προτάσεις όλων των μελών της ομάδας.
Τα μέλη των 3 ομάδων απάντησαν σε ερωτήσεις που έθεσαν οι συντονιστές σχετικά με τον αντίκτυπο της καθοδήγησης, λαμβάνοντας υπόψη τον προτεινόμενο χάρτη και τα αποτελέσματα των συνεντεύξεων με τους εμπειρογνώμονες, κάνοντας αλλαγές, προσθέτοντας αποτελέσματα, προτείνοντας νέες ιδέες.
Τα πορίσματα της συνολικής διαδικασίας, οδήγησαν στην δημιουργία του νοητικού χάρτη, στον οποίο αποτυπώνονται οι τομείς στους οποίους έχουν αντίκτυπο οι παρεμβάσεις καθοδήγησης: προσωπικό, κοινωνικό ή οικονομικό. Η εστίαση αφορά τον αντίκτυπο των τριών βασικών στοιχείων των υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού: πληροφορίες σταδιοδρομίας, εκπαίδευση σταδιοδρομίας και συμβουλευτική σταδιοδρομίας.